pondělí 16. května 2016

Den šestnáctý - Miyajima, Kobe

Ráno jsme nahrávali videa, co se večer nepodařily. Ono se nějak zbláznil net na hostelu a nechtěl spolupracovat. Staffáci to asi někdy v noci restartli, takže pak už to bylo OK. Ale tohle je jediný černý puntík na kráse Hiroshima Hana Hostelu. Za rozumné peníze máte krásné tradiční pokoje, vlastní WC a umyvadlo (sprcha je společná). Lokace je, jak už jsem psal skvělá, akorát je to dvojsečné - jezdí tam pořád vlaky. Např. tohle jsem natočil úplně náhodně z okna (ten Shinkansen na horní koleji byl hezký bonus, já viděl přejezd ve výstraze, tak jsem chtěl natočit, co projede, byl to nakonec pěkný chcípák :-)): https://www.youtube.com/watch?v=kSeMygZvpDA .

Včera padla řeč na Miyajimu, ono se lidem z naší výpravy podařilo najít nějakou lanovku na Miyajimě. Já tam byl už celkem 2x, ale vždycky jenom dole u té velké Tori brány a moře. Ono se ukazuje, že ten ostrůvek má do sebe mnohem víc :-). Dá se vyjet do výšky asi 400 metrů n. m. Potom se dá vystoupat ještě nohama na nejvyšší horu (mt. Misem). To zní fajn, proč to nedat, počasí je dnes OK. Tak jsme se se tedy sbalili, check-outli, nechali krosny na hostelu a vypadli směr Hiroshima Station. V 7-eleven před station jsem využil místního bankomatu akceptujícího Visa karty a provedl reload za 20000 JPY, pro jistotu. Pak už zbývalo jenom sednout na lokálku a jet asi 30 minut do stanice Miyajima-guchi.



Výhledy z non-mainstream stezky

Z té stanice je to kousek k přístavu odkud pendlují sem a tam 2 JR trajekty na ostrov. Aby bylo jasno - já jsem tady potřetí: ve 2012 jsem si to dal po Mazda Muzeu, ale v tu dobu pršelo a tori brána byla v rekonstrukci. Pak jsem to zopakoval v 2014, to bylo úplně luxusní počasí, ale chodil jsem jenom okolo té Tori a pobřeží. Takže dneska prolezu skoro celý zbytek toho ostrova :-). Na trajektu už bylo docela narváno, po výstupu se celá masa lidí vydala jak jinak, než k Tori bráně. Já navrhl okamžitě odbočit na obrácenou stranu a jít ke stanici lanovky trochu oklikou, ale bez davů. Později jsem trochu litoval, protože to byly asi 3 kiláky docela do kopce, ale dorazili jsme.

Výhled z lanovky. Malé demo toho, co přijde

Lanovka stála 1800 JPY za každého na oba směry a na cestu nahoru jsme stáli frontu asi 15 minut. První (delší) část jezdí kabinky pro 8 lidí. V půlce se pak přesedá na druhou lanovku, kde už jezdí jenom 2 velké kabiny pro 30 lidí tam a zpátky. Z té druhé lanovky už je epický výhled na hromadu malých ostrůvků okolo. Dojeli jsme na horní stanici a mainstream započal. Cesta na vrchol mount Misen je klasifikováná jako "medium difficulty hiking trail", po Yakushimě jsem si byl jistý, že to bude v pohodě. A bylo, akorát jsem byl tradičně totálně propocený, naštěstí kus pod vrcholem prodávali mniši nějakou chlazenou vodu. Ono totiž na tomhle ostrově je dost chrámů nebo jejich pozůstatktů. V jednom z nich mají oheň, který hoří nepřetržitě už 1200 let. Byl použitý i jako zážeh pro Flame of Peace v Hiroshima Peace Parku. Na vrcholu je fajn observatoř, dá se vylézt až na střechu a tam máte 360 stupňů panoramatický rozhled na všechno okolo. Na videu je to tady: https://youtu.be/K0NBP1nMtCw. Bohužel bylo trochu zataženo, takže Hiroshima šla vidět akorát očima, foťák to už moc nedával. Jinak po Yakushimě mi ty stezky přišly úplně jednoduché a docela nezajímavé. Ale ono dostat se na Yakushimu je o HODNĚ složitější, než se dostat sem. Takže, když vezmeme poměr cena/výkon, tak Miyajima je jasný vítěz. A já už nechci dost dlouho hikovat, mám toho po krk :-D.

Čumendo z vrcholu mt. Mizen

Povinnost

Jelikož nás dnes ještě čeká přesun do Kobe, tak jsme začali sestupovat zpátky někdy v 16 hodin. Na lanovku dolů jsme stáli frontu asi hodinu. To je holt cena za mainstream. Dole zbývalo projít kolem Tori a na přístav, pak lodí a pak lokálkou zpátky na Hiroshima Station. Tam jsme řešili jídlo, já chtěl Subway, protože jako jediný z fastfoodů tady mi skutečně chutná. Bohužel, na station žádný není, tak jsme jeli tramvají do jedné ze shopping uliček. Tam byl subway přesně dle plánu, já jsem pokecal chvíli s domovem a pak ještě vypadalo, že je čas, tak jsme zapadli do herny.

O půl osmé jsme vyrazili zpátky na nádraží, vlak do Kobe jede asi 1:30, checkin tam mají do 22, takže pohoda. Jenže byla neděle večer a tramvaje byly nacpané k prasknutí. Na station jsme byli někdy ve 20:08 a ještě jsme museli do hostelu pro krosny, což je časově nic moc. Potom bookuju vlak, odjezd 20:48, v Kobe bude 22:08. Sakra, to ten checkin nestíháme. Poučen z minulosti hnedka píšu maila, že přijedeme později. Odjíždíme vlakem a za chvíli mi přichází odpověd, že už tam nikdo nebude, ale že nám nechají klíč na recepci. A hlavně - kód k odblokování vstupních dveří. Tohle bylo zase těsné a začínám nenávidět herny z tohodle důvodu. Nechci na nikoho ukazovat prstem, ale vždycky to musím být já, kdo zavelí, ať už sakra vypadneme z té zpropadlené herny.

Ve vlaku ještě bookujeme společné ubytko v Tokyu na další noc. Xsoft pak letí do Koreje, takže já si sólo bookuju 3 noci v Hotelu Chuo v Osace. Mám ho vyzkoušený a cena je super - Tokyo je moc drahé. Bohužel nemají místo až do odletu (chybí 2 noci), ale to nevadí, něco si najdu. Přijíždíme do Kobe (oba jsme tu poprvé) a já si hnedka všímám zajímavé věci na nástupištích. Jsou vybaveny bariérami, které se samy otvírají až po zastavení vlaku, to není nic nového. Ale tyto bariéry zasahují až do půlky nástupiště, divné, ale víc se tím nezabývám.

Jdeme na hostel. Podle google maps úplně v pohodě najdeme, otevírám dveře kódem a nachazím klíč od našeho pokoje. Potud super, ale potom nemůžeme najít celé druhé patro, kde má být náš pokoj. Nakonec se mi ho daří najít a přichází šok. Ono celý ten "pokoj" je akorát nějakým papundeklem oddělená čast od sdílených dorms (nevím české slovo pro to, prostě místnost, kde spí třeba 20 lidí). A taky je to zatraceně mikro - je tam akorát dvoupatrová postel a vedle ní půdorys tak jedné další postele. To je všechno, ubytování ve 2014 u Boba proti tomuhle vypadá jako Ritz. Klima nefunguje, ale aspoň je tu okno - to musí být otevřené, jinak je tu velké riziko zadušení se. Wifi moc nefunguje. Ale alespoň je všude pěkně čisto, i povlečení krásně voní. Naštěstí jsem moc unavený to nějak víc řešit, povlékám si postel a jdu a hned spát. A opět se ukazuje zlaté pravidlo ubytování - nikdy si nebookujte neznámou věc na víc než jednu noc !!!

sobota 14. května 2016

Den patnáctý - přesuny

Ráno se budím o něco dřív, než plánovaný budík v 9:00. I tak jsem spal cca 10 hodin, ono celodenní chození člověka dost vyštaví. Využívám čas a koukám na net (všichni jsou už na stezkách, nebo spí, takže wifi jede dobře). Nějak náhodou naražím na díl Top Gearu s japonským speciálem, hned ho pro legraci dávám. Akorát verze, co na YouTube je brutálně ořezaná, úplně tam chybí čast, kdy cestují Shinkansenem. Večír na hostelu v Hiroshimě to Xsoft stáhne přes VPN z domova a dáme si to (samozřejmě se mi tady přes místní sítě úplně nechce hledat magnet linky na ThePirateBay :-)). Balíme všechny věci a uklízíme pokoj. Ja se cítím trochu blbě, jak jsme včera přišli ze stezek, tak jsem propocenýma nohama šlápl na takovou dřevěnou věc - je tam úplně přesný otisk mojí (v tu dobu totálně propocené) nohy :-). Když vyhazuju prázdné lahve, tak konečně chápu, proč mají všechny lahve snadno odstranitelnou etiketu - ta totiž patří do combustible (hořlavého) odpadu, zatímco láhev/plechovka do příslušného recyklačního boxu.

Náš pokojík na v Yakushima Youth Hostelu po check-outu. Já jsem si dal postel dolů na tatami, super.

Děláme check-out a moc děkujeme holce za recepcí za pomoc se zařízením všeho. Ona se nás vyptává, jak se nám líbilo, jestli se ještě někdy vrátíme. Taky, že má dobrou kamarádku z ČR (touhle dobou je ale v Kanadě) a že jí dá vědět, že tady po hodně dlouhé době viděla Čechy. Ještě pak stojí ve dveřích, když odcházíme. Už jenom kvůli takovým lidem se stojí sem za to vrátit. Ještě před opuštěním hostelu si dám do bot místní specialitu - nějaký koprodukt místní těžby stromů. Má to být antibakteriální a proti smradu z bot. Popisek je samozřejmě totální Engrish - "No more stinky shoe", ale to už vůbec neřeším, ani si to nefotím. Každý hnedka pochopí, o co jde a taky by se na nás mohli vybodnout a dát si to v Kanji. Venku zase prší mikrokapičky, pro mě je to takový osvěžovač, Xsoft zase operuje s deštníkem, který s sebou táhne z Fukuoky. Dorážíme k přístavu (je hned vedle hostelu) a já vidím, jak zrovna přijíždí naše loď. Nacházím check-in a vyměňuju účtenku za dva lístky do Kagoshimy (vybírám zase horní palubu, lepší výhled). Jedeme definitivně zpátky.

Naše loďka akorát přivezla lidi z Kagoshimy, za chvíli boardujeme a jedeme tam

Nástup do lodě už je taková rutina, hodit krosny do luggage space, najít svoje sedadla a zapnout pásy. Koukám chvíli na TV, rozebírají tam hlavně pořád to zemětřesení před měsícem. A taky, ačkoliv bych to asi neměl pro klid lidí v ČR říkat, bylo v okolí Kagoshimy tuhle noc další zemětřesení. Ale magnituda jenom 5.0, takže ukazovali akorát trochu popraskané cesty a tak. A pak jsem chvíli psal.

Vnitřek lodě

Ani ne po dvou hodinách loď kotví v Kagoshimě, cesta zpátky utekla velice rychle. My tady žádné plány nemáme, takže jdeme přímo na station. Jinak - station (駅) je asi první složitější Kanji, které přečtu. Ono ho taky vidím prakticky denně, takže se mi vrylo. Pravá část vypadá jako hranaté ruské písmeno Ja, levá je s trochu fantazie hřeben nebo vertikálně postavený mamut. Zpátky k přesunu - původní plán byl jet hromadkou (tramvají) ale: 1. dost mě bolí chodidla ještě ze včerejška, 2. u přístavu stojí nachystaná fronta taxíků. Takže se rozhoduju asi tak -0.1 sekundy, čím pojedem. Za 10 minut a 1200 JPY jsme na místě. Po chvíli rozhodování musím station klasifikovat jako small. Xsoft má _geniální_ nápad, že se cestou ještě stavíme v Hakatě na tablet sushi. Na ostrově totiž moc výběr jídla nebyl, akorát včera jsem si dal na večeři sashimi z lososa za 500 JPY. Takže pořádný food alespoň já ocením. Akorát budeme muset v Hakatě najít místo na uchování krosen - v té restauraci na ně místo nemají. Jdu zařídit lístky - bohužel jezdí jenom non-reserved spoj, odjezd za 40 minut (blbé zemětřesení). Cestou na vlak mám další heureka moment - vidím místní bankomat a absenci slotu na karty. Oni mají i platební karty na principu NFC, takže si jenom pípnete kartu a dáte ji pryč, automat nemá možnost vám ji nevrátit. Kontaktní Visa tady na 100% fungovat nebude, bezkontakt nevím.

JPN bankomat, karta se pípá vlevo dole

Nasedáme do vlaku a já okamžitě kempím první dostupné místo. Najít 2 místa vedle sebe - nemožné. Pak proběhne první hlášení, že všechna sedadla jsou non-reserved a je mi jasné, že JR staffák u lístků nekecal. Všímám si, že Japonci si sundávají boty a nechávají větrat nohy. Já tohle dělám akorát v letadle při dlouhých přesunech, ale tady už taky, nožky mají po včerejšku pořád dost. Vedle veze ženská kočárek a kočku v přepravce. Kočka to moc nedává a pořád mňauká, ženské se moc nedaří ji uťěšovat. Já to moc dobře znám, náš kocour má problém snést i 1km cestu autem. Asi po 45 minutách je jí to asi trapné a jde stát i s kočárkem a kočkou do prostoru mezi vagony. Jinak cca 40km před Kumamotem vlak opět nasazuje šnečí tempo, tajně jsem doufal, že stihli trať za 2 dny opravit. Čím víc se blížíme k Hakatě, tím víc je vlak plný. Brzo už není kde sedět, tak lidi stojí v prostoru mezi vagony i v uličce. Tím mám odpověď na otázku, kterou řeším už dlouho - když v non-reserved vlaku nenajdete místo, tak vás z něj stejně nikdo nevyhodí. I průvodčí se protáhne, akorát asi nebudou rozvážet vozíky s jídlem.




Náhodná fota z vlaku mě neomrzí :-)

Dorazili jsme do Hakaty, uložili krosny do skříňky - vešly se oboje do jedné za 600 JPY. Jdeme na tablet sushi, já se úplně totálně láduju lososovými a tuňákovými nigiri, po cca 30 minutách jsem jich dal 12 + nějaký kaviár, na konci samozřejmě dessert. Do Hiroshimy je to ještě cca 1:15 dalším vlakem, čas je dobrý. Říkám si, že využiju uložených krosen a stavím se v Tenjinu. To je takový downtown ve Fukuoka City, je tam Bic Camera, kde jsem ještě nebyl. Xsoft zůstává v herně hnedka vedle tablet sushi. Do Tenjinu jedu metrem, na Suice mám málo peněz, takže si kupuju klasický lístek za 200 JPY. Ve stanici mají docela dobrou vychytávku, ukazuje, kde je další vlak.


Koment asi netřeba

Tenjin = bláznec

Dojíždím na Tenjin a úplně jsem zapomněl, jak monster tahle stanice metra je. Respektive, samotná stanice má jenom 2 koleje, ale je propojena s totálním labyrintem chodeb a podchodů s asi 4mi shopping centry okolo. Vidím reklamu na Bic Cameru, je to exit 12b (samotná station má exitů celkem asi 24). Jdu tedy tam, abych zjistil, že můj cíl je úplně na druhé straně. Ono to asi nebyla Bic Camera, ale nějaké podobné kanji. Jdu tam horem, na tu tlačenku dole už nemám náladu. Začnou se ozývat nohy ze včerejška a vůbec celé tělo. Nevím proč, ale jsem docela dost unavený, přestože prakticky celý den jenom sedím v nějakém dopravním prostředku. Už si ale říkám, že tu Bic Cameru prolezu, když jsem tu. Cestou naražím na sympatický chill parčík.


Vybírám si budovu Bic Camera 2 (mají kousek vedle ještě druhou, kdyby nestačilo), ta má 6 pater. Kupovat nic v plánu nemám. Na druhém patře se hrozně zasekávám u 4K televizí. Pouštějí tam nové Transformers, ačkoliv ten film je asi odpad, tak vizuálně je to vážně pecka. Dobrých 5 minut jenom stojím a koukám. Na dalších patrech zkouším nějaká hi-end sluchátka a koukám na hodinky. Narozdíl od Yodobashi tam mají i pultík s Rolexkama. Cca 10 kousků, každý tak za 800k JPY. Už toho mám docela dost, zívám únavou, tak píšu Xsoftovi, že vyrážím zpátky na station. Na metru Tenjin si chci koupit klasický lístek, ale automat na prodej je mi úplně cizí. Mačkám subway a vůbec nereaguje. Nakonec to vzdávám jedu přes Suica IC kartu. Až v metru mi dochází, že ten automat byl typu, že nejdřív musíte hodit peníze, až pak se otevřou volby lístků. Před turniketama na Hakata station se modlím, aby na mojí Suice bylo dost peněz. Pípám, turniket mě pouští a ukazuje zůstatek: 34 JPY, to bylo docela těsné :-).

Na station bereme krosny a říkám Xsoftovi, ať objedná lístky on, mě už to moc nemyslí. Jdeme na klasickou JR lístkárnu, dávám mu svůj rail pass, když nás v tu chvíli osloví perfektní angličtinou JR staffačka. Prý, jestli jsme tu pro rezervaci a kam jedeme. Vyplňuje nějaký papír a posílá nás přímo k rail pass okénku. To vidím úplně poprvé, na jiných nádražích chodíme do stejných přepážek, jako místňáci. Pak mi dochází, že je to asi kvůli tomu, že doslova 2 stanice odsud je mezinárodní letiště Fukuoka (FUK, příště asi letím přímo sem, ta lokace letiště je dokonalá). Asi moc zmatených turistů s railpassy jim dělá problémy, tak mají svoje okénko :-). Vlak odjíždí za 15 minut a bude to ještě hodinka cesty do Hiroshimy.

Výstup v Hiroshimě

Ve vlaku máme místa úplně vepředu, hned za kokpitem. Ale jelikož se Shinkanseny neotáčejí, tak jsme řada 14. v 8. voze. Haluz z minulého výletu, kdy jsem měl místo 1A ve voze 1 se už asi nebude opakovat :-). Za hoďku cesty dorážíme do Hiroshimy. Na station se trochu ztrácím, protože je skoro celá v rekonstrukci. Cca 15 minut bloudíme a hledáme správný (jižní) exit. Nakonec se daří, a já si dávam výzvu, že nás dovedu do hostelu bez žádné nav. Ono to není moc těžké a za 5 minut jsme tam. Naprosto skvělý staff, hnedka si všímá, že jsem tady bookoval před 2 lety. Ptá se odkud jedeme, když Xsoft říká, že z Yakushimy, tak nešetří "woooah" a "aaah". Na pokoji nacházím dle očekávání LAN port, tak se hnedka připojuji a nahrávám fotky z posledních 2 dnů. Během 5 min je hotovo. Xsoft pak přes VPNku vychytává S11E04 TopGearu a dávame celý japonský speciál. Potom se bohužel něco s místním netem podělává, takže Xsoft nemůže nahrát svoje kvantum videí z Yakushimy, to bude muset ještě počkat.

Z dnešku mám dobrý pocit. Sice jsem nic významného neviděl, ale přesunuli jsme se za nějakých 10 hodin z malého ostrůvku Yakushima do Kagoshimy (cca 160km po vodě), potom tágem na station (1km), potom vlakem do Hakaty (289km) a nakonec vlakem do Hiroshimy (282km). A to ještě vláček musel jet chvíli kvůli zemětřesení rychlostí šneka. To podle mě není vůbec špatné.

pátek 13. května 2016

Den čtrnáctý - Národní park Yakushima

Ještě minulý den večer, po postnutí předchozího článku jsem se byl stavit v místním supermarketu. Docela zajímavý zážitek, mají tam potraviny, oblečení i něco jako OBI pod jednou střechou. Bohužel, třeba sušené maso vůbec nemají. Taky jsem chtěl pro nás, čistě pro klid v duši nakoupit pláštěnky. Nemohl jsem je najít, tak se ptám prodavačky podle translátoru - rejnkóto. Hnedka ukazuje kde jsou, říkám, že OK. Ona ale ne, musíš si ji vyzkoušet, tak jednu hnedka rozbaluje a zkouším. Pak už akorát na hostel a cca v 21:00 do hajan.

Budík ráno 4:30, umýt se a připravit výbavičku na dnešní velmi dlouhý den. Beru s sebou: 2 litry vody, pláštěnku, nějaké jídlo (sušené maso a 3x chipsy, co mi zbyly z večera a z předchozí doby), powerbanku, phone, pas, doklady a prachy. v 4:55 jdeme před hostel, už v dálce vidím světla našeho taxíku. Hnedka nasedáme a jedeme, řidič je docela pochopitelně rád, že jsme se na něj nevybodli a tu rezervaci na 5:00 dodržujeme. On byl hrozně ukecaný, celou cestu se nás vyptával, kam jedeme, odkud jsme, co máme v plánu a tak. Veselý chlapík, občas mi prišlo že kvůli tomu pokecu jel trochu jako opilý :-). Což v těch brutálních serpentinách cestou na Shiratani Unsuikyo (jeden z národních parků tady, je jich tady více a všechny jsou propojené) bylo občas docela strašidelné. Ale dorazili jsme asi v 5:15, tam samozřejmě ani noha. Xsoft mu dal zase 1kč "čeko koino" na památku, protože byl fakt v pohodě, cena 3000 JPY, vzdálenost asi 15km.


Po prvním kouknutí na mapu areálu jsem trochu znejistěl, vůbec se nepodobala ničemu, co jsme viděli při včerejším plánování. Pak mi došlo, že ta mapka je jenom pro hodně blízké okolí. My půjdeme mnohem dál, než je ta mapka. V plánu je jít skrz celý tenhle park, dát si onen Mononoke Hime Trail. Pak se připojíme na hlavní trasu tady - železnice, po které se dřiv sváželo dřevo a půjdeme dál směrem k Yomonsugi (hlavní atrakce, velmi starý strom). Velice důležité je hlídat si čas a vracet se tak, abych zpátky z té železnice uhnuli nejpozději ve 13:30, abychom stihli bus tady ze začátku v 16:10. Teď bylo ale 5:30 a my jsme započali epickou tour. Taky je důležité dodat, že už cca od půlky serpentin v taxíku jsme ani jeden neměli ŽÁDNÝ mobilní signál, takže telefony pěkně do režimu letadla, aby se nevyplácaly baterky zbytečně. Já si ten svůj rovnou schoval do vodotěsného ziplocku, protože jsem ho nechtěl zbytečně trápit, na focení mám foťák. Xsoft všechno fotil a natáčel videa telefonem.





Začátek byl v pohodě, schůdečky, potom jsme šli po takových velkých balvanech mezi kterými tekla voda z hor, cesta pořád mírně nahoru. Po chvíli jsme se dostali k velkému visutému mostu přes koryto řeky. Dál už přituhovalo, cesta pořád uphill dost drsným terénem. Ono to je dobře vidět na fotkách (až budou nahrané, zatím tu stále jsem a wifi je špatná), Japonci většinou používají na stezky takové velké balvany. Ono pak lidi nešlapou stromům na kořeny, může pod tím volně protékat voda (které teď protékalo velice hodně) a nemusíte tím pádem šlapat bláto. Akorát je potřeba používat selský rozum a vážit každý krok, chyba tady může být drahá. Já jsem měl na sobě mikinu, ta šla velice rychle dolů, protože se mi brutálně potila záda. Ono se škrábat třeba hodinu a půl do dost ostrého kopce stojí dost námahy a já se hodně potím. A vlhkost vzduchu 95% moc nepomáhá. Po chvíli muselo jít dolů i tričko (totálně mokré). Nakonec jsem našel ideální konfiguraci - triko sundat a hodit na záda, na to baťoh, mikina kolem pasu. Někteří japonci se trochu podivovali (sami minimálně ve 3 vrstvách), ale bylo mi to jedno. Můj chladící systém zkrátka má trochu jiné nároky. Několikrát stezka vedla přímo přes horskou řeku - takže jsem okamžitě využíval šanci na vodu zadarmo.

Cca. kolem 7 ráno jsme potkali prvního člověka - byl to Japonec. Vůbec, prakticky za celý den bylo 95% setkání pouze s Japonci. A se všemi (ano, přesně podle matematické definice) jsem se pozdravil. Každý buďto pozdravil zpátky, nebo pozdravil první. Kolikrát jsem za ten den řekl "koničiva" se už asi nikdy nedopočítám. I s těmi 5% cizinců jsme si vyměnili prosté "hello". To prostředí je prostě magické. Po asi hodinovém škrábání se nahoru jsme dorazili k první chatrči, kde horolezci přespávají přes noc. Neztráceli jsme čas a směrovali to dál, příští kus cesty byl zase pro změnu z kopce, což potěšilo. To jsme už byli mimo oblast té první mapky u vchodu.









Procházeli jsme oním Mononoke Hime trailem a bylo to skvělé. Mechem prorostlé bylo prakticky všechno, od stromů až po (někdy naprosto ohromné) balvany. Po downhillu trvajícím asi 1 hodinu jsme najednou došli přímo na onen kritický bod - křížení s (bývalou) železnicí. Čas v tu dobu byl přesně 8:08, takže nám to zabralo cca 2:30 hodin. Což prakticky přesně korespondovalo s oním deadlinem 13:30 tady na cestu zpátky. Ono totiž na velké mapce všech trails na tomhle ostrově máte u každého napsané časy, kolik trvá každý směr - ono se to liší uphill/downhill. U těch časů píšou "průměrný horolezec s 20kg zátěží" - nejdříve jsme si mysleli, že to dáme ještě rychleji, ale sedí to prakticky přesně na nás.



























Onen bod je označen takovým velkým sloupem, takže by mělo být těžké ho minout při cestě zpátky. Jenže problém - totálně všechny nápisy jsou v Kanji. Jeden směr vede na Arakawa Trailhead - to je takový druhý hlavní vchod - tam nechceme. Druhý vede k Yomonsugi a dalším skvělým věcem. Koukáme na jednu z map a vychází nám směr doprava. Pak potkáváme skupinku turistů s průvodcem - ano, Yomonsugi je tím směrem. Oproti těm trailům, kterými jsme právě prošli, je tohle hotová dálnice. Japonci položili uprostřed těch kolejí dřevěné desky, takže můžete jít celu dobu prakticky po rovince. Cesta na konec kolejí vedla trochu do kopce a za cca 1:15 jsme ušli 6km. Tam byly nějaké public záchody a potom velice ostré schody nahoru.




Tam nás čekal asi zatím nejtěžší trail - opravdu hardcore stoupání a ještě jako bonus s námi šlo dost lidí. Ale v tom jsou zase Japonci super - jakmile si všimnou, že vás brzdí tak vás po chvíli celá skupinka pustí. Konečně jsme došli k místu, které nám doporučovala holka na recenzi - Wilson Stump. To je pařez, do kterého můžete vlézt - a když vlezete na správné místo, tak uvidíte srdce. A ono fakt jo :-). Koukám na čas - je kolem 11, analyzuji situaci a už to otočím a budu se vracet. Yomonnsugi je další minimálně 1,5 hodiny, což se mi v kombinaci s cestou zpátky a jistou rezervou už nelíbí. Xsoft chvíli uvažuje, že si to dá, ale nakonec jde se mnou.

Návrat zpátky na kolejiště nám zabral asi 45 minut, pak už víme, že je to dlouhý pochod po "dálnici". Xsoft chce natočit timelapse video, jak jde ("jede") po kolejích. To spočívá v tom, že celou dobu musí držet svůj phone a natáčet tu cestu. Nechávám ho jít před sebou a trochu poodejít a užívám si ten klid a ticho (prakticky všichni teď jdou na Yomonsugi a vracejí se na Arakawa Trailhead, což mají mnohem rychleji než my náš hardcore návrat přes Mononoke Hime trail). Xsoft na mě vždycky někde počká, dáme nějaké jídlo, on si zapne natáčení dalšího segmentu timelapsu, pohoda. Při jedné zastávce si všimnu zvuku motoru. Nejdříve si říkám, že tady vede nějaká silnice, ale potom mi dojde, že jediná pořádná silnice tady vede kolem toho ostrova. Pak mi dochází, že jede vlak po tom, co zbylo z těch kolejí. A ono vážně - kolem nás projede malinkatá mašinka, se kterou jezdí kvůli ostatním uživatelům téhle železnice fakt pomalu a ještě pořád troubí - bomba. Při poslední naší zastávce se Xsoft zmíní jak "samozřejmě počká" u té odbočky zpátky na Mononoke Hime Trail.

K naší odbočce to vede kolem záchodů, potom zbývá ještě jeden mostík a vidím ten velký sloup. Xsoft nikde, docela znejistím a čekám nějaký trolling. Odpočívá tam skupinka hikerů, ptám se jednoho z nich "rukama nohama", jestli tudy prošel týpek jako já a kterým směrem. Ukazuje směrem dál po kolejích - takže je mi to jasné. Xsoft se jako vždy zasekal na svém telefonu a přešel tu odbočku. Zrychluju chůzi, abych ho došel. Jdu cca 15 minut, on pořád nikde. Přemýšlím, jestli náhodou už neodbočil - to ne, určitě by počkal. Nebo jestli není na tom záchodě kousek před odbočkou. Dojdu k dlouhému rovnému úseku, nic nevidím. Vracím se k odbočce, na hodinkách v tu dobu cca 12:15. Dávám si plán, že počkám do 12:30, pak nechám značku (takový drátek co mi dával na přidělání mokrého trička k baťohu) ve tvaru šipky nahoru na takové tabuli hned u odbočky. Aby mu bylo jasné, že jsem šel tím směrem. Zkusím, jestli náhodou nějakým zázrakem phone nechytne signál - ani náhodou. Začnou se mi honit hlavou myšlenky, že se mu něco stalo. Naštěstí tudy chodí dost lidí a někdo by mu pomohl. Pak řeším, že si to už moc neužiju, když budu celou cestu k busu řešit, co se mu asi stalo a doufat, že dorazí do těch 16:10. Pak taky to, že má u sebe klíč a já se nedostanu do pokoje. Co řeknu recepční? Něco ve stylu: "čau, určitě si mě pamatuješ, checkoval jsem se s ním, btw nemáš ještě jeden klíč od pokoje? Víš, já jsem ho tam nechal někde nahoře a nedorazil zpátky. Neměli bysme asi jako třeba vyhlásit nějaké pátrání?". Nejsou to hezké myšlenky.

Nastalo 12:30, Xsoft pořád nikde. Výše uvedené myšlenky mě donutí se ještě jednou vydat dál po kolejích. Nechávám drátek položený směrem, jakým jsem šel. Říkam si, půjdu co nejrychleji do 12:40, pak už to vážně otočím a jdu k busu. Jdu a 2 minuty před limitem ho vidím. Už z dálky ho neskutečně zjebávám. Samozřejmě, že se zasekal na svém mikrokosmu, který se děje na displeji mobilu a tu odbočku minul (později se dozvídám, že se zastavil, až když končily koleje - no comment a potom asi 2km ještě běžel zpátky). A šel tak rychle, že jsem neměl šanci ho normální rychlou chůzí dojít. Ale samozřejmě ho moc rád vidím.








Moje pocity beznaděje přecházejí v nasranost, takže Mononoke Hime Trail zpátky dáváme celkem v tichosti. Několikrát trochu sejdeme ze stezky - ono do kopce mi přijde vždycky těžší se jí držet, než obráceně. Naštěstí jsou stezky velmi dobře označeny takovými ječivě růžovými fáborkami. Když nevíte kam, tak stačí na chvíli zastavit a najít některý z těch fáborků a je to zase OK. Dorážíme na vrchol, kde je třeba udělat další rozhodnutí. Chtěli jsme dát ještě jednu volitelnou skálu, odkud je prý skvělý výhled. Bohužel, časová rezerva se hádejte díky komu dost zredukovala. Já to kalkuluju a vychází mi, že to za to nestojí. Xsoft si to chce dát, já mu nebráním, každý děláme svoje rozhodnutí a loučíme se. Po asi 50 metrech si vzpomínám na ne moc staré myšlenky, rychle sprintuji zpátky a zastavuju Xsofta. "Klíč od pokoje sem" říkám, dostávám, co chci a s úsměvem odcházím :-).





Ke vchodu do parku už je to celou dobu z kopce, takže si to užívám a dost fotím. Tou dobou potkávám nejvíc cizinců, celkem asi 3. Najednou uslyším zvuk praskání větví. Říkám si, jaký idiot to tady likviduje, ale ono je to jiný obyvatel - makak :-). Moc fotogenický ale není a brzo utíká pryč. Po chvíli dorážím opět k velkému visutému mostu a přecházím jej. Ke vchodu do parku už je to asi jenom 600m. Zbývají ještě asi 1:30 do odjezdu busu, takže já si ještě chci dát strom Yayoisugi, který je volitelnou zacházkou. Je to kousek od vchodu, takže z mého pohledu je to OK.



Cesta k tomu stromu je úplně luxusní a žádní lidé. Akorát ke konci je to docela stoupák, ale nic proti těm hororům u Wilson's Stump. Docházím ke stromu, sice to není Yayoisugi, ale i tak je odhadem 3000 let starý. Času je pořád habaděj, tak suším tričko a zevlím na lavičce. Napadne mě zkusit telefon - wow, okamžitě naskočí 3G. Využívám situace a píšu domů, že jsem živ a zdráv, čtu si FB a podobně. Je to skoro až barbarské na tak krásném místě čučet do nějakého displeje, ale na zabíjení času je to zatraceně praktické. Posílám domů nějaké fotky a lajkuju přání k narozkám. Když zbývá asi 50 minut, tak vyrážím zpátky ke vchodu. Cesta tam je úplně expres dolů z kopce a ani za 10 minut jej vidím. V pokladně sedí obsluha, tak pánovi dávám 500 JPY. Ono parky tady fungují především na základě dobrovolných darů. Pán nejdřív nechápe, ale potom mi "prodává" vstupenku za 300 JPY a společně s ní i mapku. Úplně neví, co po něm chci, tak mi ukazuje na mapku, jestli jsem tam byl. Ukazuju mu hodinky s prstem na 5. hodině, on se ptá, jestli to bylo busem. Říkám "taxi", on se jenom zasměje, protože mu asi je jasné, čím jsem prošel. Pak dělám hloupost a snažím se mu dát těch zbývajících 200 JPY jako příspěvek na park. On absolutně nechápe o co se to snažím, naštěstí si po chvilce všímám kasičky na dary vedle, tak to sypu tam. Pán děkuje. V podobné kasičce uvnitř Wilson's Stumpu jsem nechal dalších 200 JPY. Tenhle park je prostě skvělý a není mi vůbec líto těch peněz.
















Do příjezdu busu zbývá ještě asi 30 minut, tak zase zkouším štestí s telefonem. Kupodivu chytá jednu čárku (ale nesmím ho držet za spodek, kde má antény), Xsoft nabouchaný phone s timelapsy nemá nic. Aspoň v nečem je můj obstarožní Nexus 5 lepší :-). Lozim různě po netu a zabíjím čas. Bus přijel přesně v 16:10 a s dalšími cca 15 lidmi nastupujeme. Cestou jsou naprosto skvělé výhledy, protože už je světlo - když jsme sem jeli taxíkem, tak teprve vycházelo slunce. Je vidět i brutálně klikaté serpentiny a dole městečko a přístav Miyanoura, kam máme namířeno. Busák, kdy to jde uhýbá na stranu a pouští před sebe auta a motorky. Najednou zastaví a přitom tady není zastávka - napravo od busu je skupina cca 10 makaků, busák chce dát lidem šanci si to nafotit. Stojíme tam dobrou minutu.




Už zbývá akorát dojet do Miyanoury a přesunout se na hostel. Recepční se nás vyptává, jaký byl výlet, my že super a že měla pravdu s těmi časy. Cestou jsme s Xsoftem nahodili téma, jak si tady vyrábějí elektřinu. Jestli kabelem z Japonska, nebo něco spalují. Takže se jí na to ptám a odpovídá, že 95% energie si vyrábějí sami z hydroelektráren. A taky že hromada lidí tady na ostrově má elektrická auta - ani ne z důvodu, že by to bylo levné, ale že to neškodí přírodě. Pak už zbývá akorát sprcha, zajít něco nakoupit do supermarketu, napsat tyhle řádky a spát.

Takže jsem přežil Yakushimu, ačkoliv jsem hiking nikdy neprovozoval. Ani jsem neměl žádnou extra výbavu - normální baťoh a skate botky, na které nedám dopustit. A získané zkušenosti mluví jasně - není žádný důvod mít obavy z jazyka a tak. Dost tady s turisty počítají a jsou tu snad ještě o kus ochotnější, než jinde. Akorát si to chce hlídat časy spojů, protože tak často jako Tokyjské metro to nejezdí. Nebo si pujčit auto (elektrické ! :-)